Dus, je zonneproduct moet ook bescherming tegen UVA bieden... Hoe zit het met de klassieke zonneproducten op de markt? De klassieke zonneproducten bieden die bescherming op twee manieren:
In Europe wordt dit aangegeven met een omcirkeld UVA-logo. Om dit logo te mogen vermelden, moet volgens de Europese wetgeving de UVA-bescherming gelijk zijn aan minstens een derde van de UVB-bescherming. Dit betekent dat de bescherming tegen UVA-stralen niet optimaal is, en dat er een onevenwicht is tussen de UVB- en de UVA-bescherming.
Andere klassieke zonneproducten die een hogere UVA-index willen bereiken, bevatten doorgaans een groot aantal filters in hogere concentraties om de UVA-stralen doeltreffend te kunnen blokkeren. Maar die grotere hoeveelheid ingrediënten vormt een overbelasting voor de huid en vormt ook een grotere risico om de huid te irriteren. Wat betekent dat het product niet meer zal worden gebruikt, wat dus de allerslechtste optie is.
Samengevat: zonneproducten met een nagenoeg volledige UVB-bescherming bieden bescherming op korte termijn, dus tegen verbranding, maar houden geen rekening met de vereiste bescherming op lange termijn, om vroegtijdige veroudering en het risico op kanker te voorkomen. Dit creëert een onevenwicht in de afweermechanismen van de huid. Het is belangrijk om alle onderdelen van het huidecosysteem in evenwicht te houden zodat de huid op lange termijn gezond blijft.
Verder is het ook zo dat een zonneproduct dat alleen de noodzakelijke ingrediënten in de juiste dosis bevat, beter zal worden verdragen door de huid, wat het aangenaam maakt om het zo vaak als nodig aan te brengen.